اطلاعات مفید و جامع

این وبلاگ با نظارت وبلاگ saeedetelaity.mihanblog.com یعنی وبلاگی با اطلاعات مفید مفید شروع به کار کرده

اطلاعات مفید و جامع

این وبلاگ با نظارت وبلاگ saeedetelaity.mihanblog.com یعنی وبلاگی با اطلاعات مفید مفید شروع به کار کرده

پیش بینی زلزله چند ثانیه پیش از وقوع امکان‌پذیر شد

یکشنبه، ۱۰ تیر ۱۳۸۶

یک شرکت ژاپنی دستگاه خانگی در ابعاد یک کتاب چند جلدی ساخته است که می‌تواند زلزله را چند ثانیه پیش از وقوع اعلام کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی رویترز، این دستگاه با استفاده از "شبکه سامانه هشدار اولیه و اطلاعات سازمان هواشناسی ژاپن" یا "جاما" که از طریق اینترنت ارایه می‌شود، تا ‪ ۲۰‬ثانیه قبل از لحظه شروع تکانهای زمین شمارش معکوس را با صدای بلند اعلام می‌کند.

دستگاه ابداعی شرکت ‪ SunShine‬فرصت کافی برای رفتن زیر میز، خاموش کردن گاز یا دور شدن از لوازم و اثاثیه بالقوه خطرناک فراهم می‌کند.

هشدارهای "جاما" از ماه اکتبر در رادیو و تلویزیون منتشر خواهد شد و به گوشی‌های تلفن همراه که مجهز به امکانات گیرنده است و از اواخر امسال عرضه خواهد شد ارسال می‌شود.

این شرکت امیدوار است دستگاه "‪ "EQGuard‬نیز که در ماه اکتبر عرضه خواهد شد، به اطلاع رسانی به کسانی که از طریق تلویزیون مطلع نشده‌اند کمک کند.

در ژاپن ‪ ۵۱‬میلیون خانواده وجود دارد که انتظار می‌رود این سامانه دست‌کم در ‪ ۲۰‬درصد خانوارها مورد استفاده قرار گیرد.

‪ ۲۰‬درصد زلزله‌های ‪ ۶‬ریشتری به بالای جهان در ژاپن رخ می‌دهد.

این دستگاه هنگام تشخیص امواج اولیه هشدارهایی را ارسال می‌کند. این امواج اولین امواج زلزله است که تکانهای شدیدی ایجاد نمی‌کند اما سریعتر از امواج ثانویه حرکت می‌کند و علت تکانهای زمین است.

این هشدارها ‪ ۱۰‬تا ‪ ۲۰‬ثانیه قبل از تکانهای زمین اعلام می‌شود هرچند این مدت می‌تواند کمتر باشد و در برخی موارد در صورت نزدیک بودن کانون زلزله هشداری اعلام نشود.

براساس اعلام "انجمن صنایع الکترونیک ژاپن" یا "جیتا" که نظارت بر کالاها را به عهده دارد اطلاعات جاما گاهی اوقات غلط است و می‌تواند باعث ترس‌های بی‌مورد شود.

"یوشینوری سوگی‌هارا" رییس طرح هشدار و آزمون زلزله اضطراری این سازمان می‌گوید این سامانه اشتباه دارد و دقت آن صد درصد نیست. این دستگاه در مواردی که هیچ زلزله‌ای رخ نداده نسبت به خطر زلزله هشدار داده است.

اما اطلاع یافتن از زلزله قبل از شروع تکانهای زمین ارزشمند است.

ژاپن ماه اوت گذشته ارایه اطلاعات زلزله به کارکنان اورژانس و متصدیان راه آهن را شروع کرده است اما از قرار دادن هشدارها در اختیار عموم مردم برای جلوگیری از ایجاد وحشت خودداری کرده است.

یک زلزله ‪ ۷/۳‬ریشتری در سال ‪ ۱۹۹۵‬در ژاپن بیش از ‪ ۶۴۰۰‬کشته و ‪۱۰۰‬ میلیارد دلار خسارت برجاگذاشت. زلزله ‪ ۶/۸‬ریشتری در سال ‪ ۲۰۰۴‬در ناحیه نیگاتا حدود ‪ ۴۰‬کشته و بیش از ‪ ۳‬هزار مجروح بر جا گذاشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد