اطلاعات مفید و جامع

این وبلاگ با نظارت وبلاگ saeedetelaity.mihanblog.com یعنی وبلاگی با اطلاعات مفید مفید شروع به کار کرده

اطلاعات مفید و جامع

این وبلاگ با نظارت وبلاگ saeedetelaity.mihanblog.com یعنی وبلاگی با اطلاعات مفید مفید شروع به کار کرده

کرم‌های پرتال دریای خزر به پنج گونه رسیده است

کارشناس ارشد زیست شناسی دریا درمرکز اقیانوس شناسی چابهار گفت: چهار گونه کرم پرتال در دریای خزر وجود داشت که طی چند سال گذشته یک نوع دیگر به آن اضافه شده است.

مهرشاد طاهری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود:
کرم‌های پرتال نوعی موجودات مهاجم هستند که باعث از بین رفتن گونه قدیمی این موجودات در آب یک دریا می‌شوند.

وی در خصوص تاریخچه ظهور کرم پرتال اظهار داشت: کرم پرتال برای اولین بار در سال ‪ ۱۹۹۸‬در خلیج مکزیک و سواحل فلوریدای آمریکا به عنوان یک گونه مهاجم شناسایی شد.

وی اضافه کرد: همچنین در سال ‪ ۲۰۰۳‬به خلیج ازمیر وارد و در سال‌های اخیر در منطقه ساحل نور و خلیج گرگان دریای خزر مشاهده شده است.

به گفته وی ، کرم‌های پرتال انواع مختلف دارند.

وی ادامه داد: کرم‌های پرتالی که در دریای خزر وجود دارند با گذشت زمان بومی آبهای این دریا شدند که ورود گونه جدید کرم پرتال به عنوان مهاجم ، حیات گونه‌های قبلی را مورد تهدید قرار می‌دهد.

طاهری با اشاره به اینکه کرم‌های پرتال منبع خوبی برای تغذیه ماهیان هستند گفت:ممکن است ماهیان، گونه جدید کرم پرتال را به عنوان منبع غذایی نپذیرند و از طرف دیگر هم وجود گونه جدید باعث از بین رفتن گونه قدیمی می‌شود که این امر تا حدودی در منبع تغذیه ماهیان اختلال ایجاد می‌کند.

وی افزود: نخستین آسیبی که گونه جدید کرم‌های پرتال مهاجم به زیست دریایی وارد می‌کنند از بین بردن گونه بومی آن در منطقه است.

وی که خود مجری طرح تحقیق در خصوص کرم‌های پرتال است گفت: این نوع کرم‌ها تولید مثل پیوسته‌ای دارند که این تولید مثل سریع گونه‌های بومی را آسیب پذیر می‌کند.

این کارشناس ارشد زیست شناسی دریا ادامه داد: براساس آخرین تحقیقات و آمار به دست آمده در بالاترین تراکم ‪ ۱۷‬هزار کرم پرتال مهاجم در یک متر مربع مشاهده شده در حالی که در همین میزان متر مربع هزار و ‪ ۱۹۶‬کرم پرتال بومی وجود داشته است.

طاهری با اشاره به اینکه نخستین خسارت جایگزینی کرم‌های پرتال مهاجم از بین بردن گونه قدیمی آن است گفت: دوره تکمیلی جایگزینی گونه‌های جدید معمولا ‪ ۱۰‬سال زمان می‌برد تا تاثیرات آن مشخص شود.

۱۲‬عنوان استاندارد برای تجهیزات آبیاری تحت فشار تصویب شد

با تلاش محققان پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی ‪ ۱۲‬عنوان استاندارد ملی جدید برای اجزاء و تجهیزات آبیاری تحت فشار تدوین شد.

این استانداردها که در اجلاس ملی خودرو و نیرو محرکه موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به تصویب رسید، به زودی منتشر شده و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشکده توسعه تکنولوژی، دربخش ماشین‌های کشاورزی و تجهیزات آبیاری، ‪ ۱۰‬عنوان استاندارد ملی جدید به تصویب رسیده است که لوله‌های پلی اتیلن مورد استفاده در لوله‌های آبده آبیاری، حساسیت در برابر ترک خوردگی براثر تنش محیطی ناشی از اتصالات نوع فرو رونده، روش آزمون و الزامات ، اتصالات مکانیکی مورد استفاده در لوله های پلی اتیلن فشارقوی و صافی‌های آبیاری خرد از جمله این استاندارها است.

همچنین در این بخش ، استانداردهای " نمادهای گرافیکی برای سامانه‌های آبیاری تحت فشار، لوله‌های آلومینیومی، تزریق‌کننده های مایعات افزودنی با اختلاف فشار از نوع ونتوری، آبپاش‌ها قسمت اول شامل اصطلاحات و تعاریف و طبقه بندی ، آبپاش‌ها قسمت سوم شامل مشخصه‌های توزیع و روش‌های آزمون، پست کمربندی پلاستیکی لوله‌های پلی اتیلن تحت فشار و قطره چکان‌ها و لوله‌های قطره چکان دار- ویژگی و روش آزمون تدوین و به تصویب رسیده است.

در بخش ماشین‌های کشاورزی و تجهیزات پاشش، رویه اندازه‌گیری نرخ سایش نازل پاشنده و در بخش ماشین‌های کشاورزی و آبفشان متحرک، مشخصات عملکرد و روش‌های آزمون میدانی و آزمایشگاهی دو عنوان از استانداردهای ملی است که به تصویب رسیده است.

گفتنی است با احتساب استانداردهای فوق، تاکنون ‪ ۳۲‬عنوان استاندارد ملی در زمینه آبیاری تحت فشار در پژوهشکده توسعه تکنولوژی تدوین و به تصویب رسیده است.

کودکان نوپای بسیار چاق، کمبود آهن دارند

یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می‌دهد که کودکان نوپای بسیار چاق، دچار کمبود شدید آهن هستند.


به گزارش پایگاه اینترنتی آسوشیتدپرس، این اولین مطالعه‌ای است که ارتباط میان چاقی و پایین بودن سطح آهن را در کودکان در سنین قبل از دبستان کشف کرده است.

کمبود آهن می‌تواند موجب بروز تاخیراتی در رشد ذهنی و رفتاری شود بنابراین این یافته‌ها بر اهمیت رفتارهای تغذیه سالم در کودکان یک تا سه ساله تاکید می‌کند.

محققان دریافتند که ‪ ۲۰‬درصد از کودکان نوپای بسیار چاق کمبود آهن دارند که این نسبت در کودکان نوپایی که وزن عادی دارند، هفت درصد است.

کمبود آهن میزان اکسیژنی را که توسط خون به سراسر بدن حمل می‌شود کاهش می‌دهد و می‌تواند موجب بروز کم خونی شود.

کارشناسان، والدینی را که به کودکان نوپایشان اجازه می‌دهند همچنان با شیشه، شیر گاو و آب میوه بخورند، سرزنش می‌کنند.

انها به والدین توصیه می‌کنند که کودکان نوپای خود را از شیر مادر بگیرند و به آنها غذاهای غنی از آهن مانند گوشت، لوبیا، تخم مرغ، اسفناج و نان‌های غنی شده بدهند.

دکتر "جین بروتانک" از "مرکز پزشکی جنوب غرب دانشگاه تگزاس" در دالاس که در نوشتن این مطالعه همکاری داشت، گفت، کودکان نوپایی که هنوز از شیشه شیر تغذیه می‌کنند،شیر و آب میوه را که میزان آهن آنها پایین است بسیار زیاد می‌نوشند و به اندازه کافی غذای سفت مصرف نمی‌کنند.

این مطالعه در شماره سپتامبر مجله "طب اطفال" چاپ شده است.

دوچرخه‌سواری قهرمانی آسیا/تیم ایران برای کسب برنز اسپرینت فردا

تیم ایران امروز در رشته اسپرینت مسابقات دوچرخه‌سواری قهرمانی آسیابا پیشی گرفتن از رقبا در تایلند به دیدار رده بندی راه یافت و فردا برای کسب مدال برنز رکاب خواهد زد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی فدراسیون دوچرخه - سواری، در رشته المپیک اسپرینت (تیم اسپرینت) تیم بزرگسالان کشورمان مرکب از "فرشید فارسی نژادیان" ، "محمود پراش" و "حسنعلی ورپشتی" در رقابت با دیگر حریفان آسیایی در پایان توانستند با زمان یک دقیقه و چهار ثانیه‌و ‪۷۶‬ صدم ثانیه به مرحله رده بندی راه پیدا کنند.

این ملی‌پوشان فردا چهارشنبه برای کسب مدال برنز به مصاف تیم مالزی خواهند رفت.

دراین رشته دوچرخه‌سواران چین و کره برای سکوی اول و دوم رکاب می‌زنند.

برپایه این گزارش، در رشته المپیک اسپرینت تیم جوانان ایران متشکل از "علی عسگری"، "محمد رسولی" و "سید امین نورانی" با زمان یک دقیقه و پنج ثانیه و ‪ ۴۹۷‬صدم ثانیه به مرحله رده بندی راه پیدا کردند و فردا برای کسب مدال برنز به مصاف تیم چین خواهند رفت.

در این رشته‌دوچرخه سواران ژاپن و کره برای سکوی‌اول و دوم رکاب خواهند زد.

در همین رشته در بخش بانوان بزرگسال نیز "نسیم خدری" و "مریم جلالیه" برای تیم ملی کشورمان رکابزنی کردند که در پایان این رقابت‌ها، ایران در سکوی ششم ایستاد.

همچنین، دررشته‪ ۲۰۰‬متر تایم تریل "سید امین نورانی" که پس ازسه مرحله به رده‌بندی این رشته راه یافته بود در مصاف با حریف ژاپنی برای کسب مدال برنز با زمان ‪ ۱۲‬ثانیه بازنده شد و در سکوی چهارم قرار گرفت.

بیست و هفتمین دوره این مسابقات از دیروز آغاز وتا ‪۱۹‬شهریورماه ادامه دارد، ‪ ۳۲‬دوچرخه سوار کشورمان با حدود ‪۶۰۰‬دوچرخه‌سوار از ‪۲۳‬کشور آسیایی از جمله کره،ژاپن، چین، مالزی، تایوان، هندوستان و تایلند در هشت رشته پیست، و سه رشته جاده در حال رقابت و رکابزنی هستند.


المپیاد ایرانیان/ تهران قهرمان شمشیربازی تیمی مردان در اسلحه

رقابتهای تیمی شمشیربازی مردان المپیاد ورزشی ایرانیان در اسلحه سابر که در سالن ورزشی جهان پهلوان امامعلی حبیبی قائمشهر برگزار می‌شد روز سه شنبه با قهرمانی تیم تهران به پایان رسید.


شمشیربازان یزدی در این رقابتها مقام دوم را به دست آوردند و تیمهای کرمانشاه و اصفهان بطور مشترک بر سکوی سوم قرار گرفتند.

دبیر فدراسیون شمشیربازی ایران و مسئول برگزاری این رقابتها به ایرنا گفت : در مجموع رقابتهای این دوره شمشیربازی ‪ ۲۱۶‬ورزشکار از ‪ ۱۸‬استان کشور با هم به رقابت پرداختند.

علیرضا پور سلیمانی افزود: در رقابتهای تیمی اسلحه سابر ‪ ۱۴‬بازی برگزار شد.

رقابتهای شمشیربازی مردان المپیاد ایرانیان از ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۵‬شهریور ماه با حضور ورزشکاران ‪ ۱۸‬استان کشور در سالن ورزشی جهان پهلوان حبیبی قائمشهر برگزار می‌شود و تاکنون برترین‌ها در دو اسلحه اپه و سابر در بخش انفرادی و تیمی شناخته شده‌اند.

هشدار مقام ارشد ورزش انگلیس درباره انحطاط فوتبال این کشور

یک مقام ارشد فدراسیون فوتبال انگلیس روز سه شنبه نسبت به تهدیدهای فراروی آینده این ورزش در کشورش هشدار داد.

"تره‌وربروکینگ" بازیکن سابق تیم ملی فوتبال انگلیس ومدیرتوسعه فدراسیون فوتبال این کشور دراظهاراتی کم سابقه نسبت به روند انحطاط فوتبال حرفه‌ای در انگلیس تذکر داده است.

بروکینگ ‪ ۵۸‬ساله در یک برنامه تلویزیونی درباره دورنمای فوتبال انگلیس هشدار داد که افزایش روزافزون بازیکنان خارجی در باشگاه‌های انگلیس ، عرصه را برای ظهور استعدادهای جوان بومی تنگ کرده است.

به گفته این ملی پوش سابق انگلیس ، بخشی از مشکلات کنونی تیم ملی انگلیس و تردیدهای موجود در راهیابی آن به جام ملتهای اروپا در سال ‪ ۲۰۰۸‬به نبود پشتوانه واستعدادهای جوان برمی‌گردد.

مدافع سابق وستهام یونایتد تاکید کرد، در شرایطی که در نخستین هفته فصل ‪ ۱۹۹۲-۱۹۹۳‬لیگ برتر فوتبال انگلیس ‪۷۶‬درصد از بازیکنان حاضر در ترکیب اصلی باشگاههای انگلیسی بومی بودند، این میزان در نخستین هفته فصل ‪۲۰۰۷ -۲۰۰۸‬ به ‪ ۳۷‬درصد کاهش (کمتر از نصف) کاهش یافته است.

در حال حاضر، در میان تمام بازیکنان باشگاههای انگلیس ‪ ۴۳‬درصد داخلی هستند.

این نسبت در فوتبال ایتالیا ‪ ۷۰‬درصد و در اسپانیا و فرانسه ‪ ۶۱‬درصد است.

بر اساس آمارهای ارایه شده توسط این مسوول ورزش انگلیس، بیش از دو- سوم (‪ ۶۹‬درصد) گل‌های فصل گذشته لیگ برتر فوتبال حرفه‌ای این کشور را بازیکنان خارجی به ثمر رسانده‌اند.

بروکینگ تاکید کرد که اکنون نگاه اغلب باشگاههای اکنون متوجه ستاره‌های خارجی است و کمتر تیمی به ساختن بازیکنان با استعداد داخلی توجه می‌کند.

ملی پوش سابق فوتبال انگلیس همچنین تاکید کرد ، ادامه روند کنونی و بی توجهی به اصلاح آن، دیر یا زود این کشور را از جایگاه قهرمان سابق جهان به تیمی درجه دوم تنزل خواهد داد.

جدول رده‌بندی توزیع مدالهای بازی‌های المپیاد ورزشی ایرانیان

جدول رده‌بندی توزیع مدالهای المپیاد ورزشی‌ایرانیان تاپایان روز سه‌شنبه به شرح زیر است.

                         طلا              نقره               برنز              جمع


‪ ۱‬تهران                 ‪۱۸۶                  ۵۴                 ۴۷             ۸۵‬


‪ ۲‬اصفهان ‪۸۵                    ۳۰                 ۲۵             ۳۰            ‬


‪ ۳‬مازندران            ‪۴۴                     ۱۸                   ۱۰            ۱۶‬


‪ ۴‬خراسان رضوی‪۶۳                     ۳۴                  ۱۵          ۱۴     ‬


‪ ۵‬کرمانشاه             ‪۵۲                     ۲۴                  ۱۴          ۱۴‬


‪ ۶‬گیلان ‪۶۰                      ۱۸                 ۳۲           ۱۰                ‬


‪ ۷‬لرستان               ‪۳۱                        ۱۸                  ۴             ۹‬


‪ ۸‬خوزستان ‪۲۹                        ۱۵                  ۶             ۸           ‬


‪ ۹‬کرمان ‪۲۲                        ۷                  ۸              ۷                ‬


‪ ۱۰‬فارس                ‪۳۲                      ۱۶               ۱۰              ۶‬


تیم‌های یزد، همدان، آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل،بوشهر،کردستان، ایلام، قزوین و چهارمحال و بختیاری در رده‌های یازدهم تا بیستم و تیم‌های گلستان، هرمزگان، مرکزی، اذربایجان غربی، قم ، خراسان شمالی ، سمنان ، سیستان و بلوچستان ، کهکیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی در رده‌های بیست و یکم تا سی ام قرار دارند.

کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس: بازی سختی برابر پیکان پیش رو داریم

کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس تهران گفت : این تیم بازی سختی مقابل پیکان تهران پیش رو دارد.

"کریم باقری" عصرسه‌شنبه درگفت وگو با سایت باشگاه پرسپولیس افزود :
پیکان یکی از تیم‌های خوب لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران است که نباید بازیکنان تیم پرسپولیس این تیم را دست کم بگیرند.

وی با بیان اینکه بازیکنان تیم پرسپولیس انگیزه فراوانی برابر پیروزی مقابل پیکان تهران دارند، اظهار داشت : بازیکنان در صدد کسب چهارمین پیروزی متوالی خود در لیگ برتر هستند.

کاپیتان تیم پرسپولیس تهران گفت : خوشبختانه بازیکنان این تیم با جدیت تمرینات خود را پشت سر می‌گذارند تا به روند موفقیت‌های خود در لیگ برتر ادامه دهند.

دیدار تیم‌های پرسپولیس و پیکان تهران در هفته چهارم رقابت‌های فوتبال قهرمانی باشگاه‌های برتر ایران عصر جمعه هفته جاری در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود.

تیم پرسپولیس تهران در پایان هفته سوم این رقابت‌ها با کسب ‪ ۹‬امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به تیم سپاهان اصفهان در صدر جدول رده بندی قرار دارد.