اطلاعات مفید و جامع

این وبلاگ با نظارت وبلاگ saeedetelaity.mihanblog.com یعنی وبلاگی با اطلاعات مفید مفید شروع به کار کرده

اطلاعات مفید و جامع

این وبلاگ با نظارت وبلاگ saeedetelaity.mihanblog.com یعنی وبلاگی با اطلاعات مفید مفید شروع به کار کرده

مقام افغان: برای مبارزه با مواد مخدر، چالش‌هایی در پیش رو داریم

" همایون حمید زاده " سخنگوی دولت افغانستان گفت که این کشور در مبارزه با کشت ، تولید و قاچاق مواد مخدر در منطقه متعهد است، هر چند در این رابطه، چالش‌های بزرگی در پیش رو داریم.

به گزارش ایرنا، وی روز سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران،افزود:
حکومت در انجام تعهدات خود به همکاری مردم، جامعه جهانی و کشورهای منطقه نیاز دارد و به تنهایی قادر به انجام تعهدات خود نیست.

وی به انتشار گزارش سازمان ملل در رابطه با تولید مواد مخدر در کشور اشاره کرد و گفت: در این گزارش نه تنها به افزایش سطح زیرکشت و تولید اشاره شد، بلکه موفقیت دولت هم مورد ارزیابی قرار گرفت.

حمیدزاده گفت: در مناطق تحت کنترل دولت سطح زیرکشت کاهش یافت، اما در مناطق ناآرام به علت فعالیت شورشیان مخالف دولت سطح زیرکشت و میزان تولید افزایش پیدا کرد.

وی با بیان این که این بخشی از حقایق کشت خشخاش در افغانستان را تشکیل می دهد ، تاکید کرد که به علت شرایط آب و هوایی نه تنها تولید خشخاش ، بلکه میزان تولید گندم هم افزایش یافت.

سخنگوی دولت افغانستان اعلام کرد که در اجرای یک طرح پژوهشی از کشاورزان سووال شد در سال زراعی آتی چه‌نوع محصولی را کشت خواهند کرد،‪ ۹۸‬درصد آنان گفتند که در صورت تامین نهاده‌های کشاورزی و کشت محصولات جایگزین ،خشخاش کشت نخواهند کرد.

وی در ادامه گفت که تنها راه برون رفت از این مصیبت خانماسوز معرفی کشت محصول جایگزین، پاسخ به نیازهای کشاورزان، افزایش ظرفیت‌ها و کنترل مرز است.

حمید زاده گفت: هر گونه راه حل در مبارزه با کشت و تولید مواد مخدر باید متناسب با شرایط منطقه و این کشور باشد، در غیر این صورت با ناکامی مواجه خواهیم شد.

وی در ادامه گفت که نیروهای بین‌المللی وظایف نظامی مشخصی در افغانستان دارند، ماموریت این نیروها از بین بردن مواد مخدر نیست.

این مقام افغان تصریح کرد که انگلیس رهبری مبارزه با مواد مخدر را از لحاظ اقتصادی در افغانستان بر عهده دارد، این کشور کمک‌های خارجی را در این جهت هماهنگ می‌کند.

حمید زاده اظهار داشت که دولت در تلاش است تا با کسانی که در تولید، کشت و تجارت مواد مخدر دخالت دارند، برخورد کند هرچند در این رابطه با مشکلاتی رو برو هستیم.

وی از قاچاقچیان و مافیای مواد مخدر به عنوان مجرمین اصلی یاد کرد و گفت: دهقان افغان برای سیر کردن شکم خود و فرزندانش خشخاش کشت می‌کند.

این مقام مسوول در ادامه به عرضه فراورده‌های نفتی با قیمت بالا و کیفیت پایین در سطح کشور اشاره کرد و گفت که در نشست وزیران افزایش قیمت نفت و گاز بررسی شد.

وی افزود: وزارت تجارت مسوول پیگیری این موضوع گردید و قرار شد،جایگاه سوخت بخش خصوصی بازرسی و از عرضه مواد با کیفیت پایین جلوگیری و متخلفین به دادستانی معرفی شدند.

وی اضافه کرد: هم اکنون تعدادی از جایگاه سوخت دولتی ، محصول با کیفیت را با قیمت کمتر از بخش خصوصی برای ایجاد تعادل در بازار عرضه می‌کنند.

در حالی که تجارت نفت و گاز بر اساس قانون در انحصار بخش خصوصی قرار دارد ، دولت برای کنترل قیمت ها، قراردادهایی برای واردات این فراورده ها با کشورهای آسیای میانه منعقد کرده است.

طبق گزارش دفتر مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، ‪۳/۳‬ میلیون نفر از ‪ ۲۳‬میلیون جمعیت که معادل ‪ ۱۴/۳‬درصد نفوس افغانستان است ، در تولید و کشت گیاه خشخاش فعالیت دارند.

به گفته" آنتونیو ماریا کوستا" رییس اجرایی این دفتر،در سالجاری میلادی سطح زیرکشت خشخاش با ‪ ۱۷‬درصد افزایش نسبت به سال ‪ ۲۰۰۶‬میلادی به ‪ ۱۹۳‬هزار هکتار رسید که این رقم معادل ‪ ۴/۲۷‬درصد زمین‌های کشاورزی افغانستان است .

افغانستان ‪ ۸۲‬درصد کشت جهانی خشخاش و ‪ ۹۳‬درصد تولید تریاک جهان را در اختیار دارد.

در سال جاری میلادی، هشت هزار و ‪ ۲۰۰‬تن تریاک در افغانستان تولید شد که این رقم نسبت به سال قبل دو ‪ ۱۱۰۰‬تن بیشتر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد